top of page
20200703_114802.jpg
IMG_20190711_113226821_edited.jpg

over mij

wat mij eigen maakt, wat mij kleur geeft

Tanaïs Verbist

Aangenaam, ik heet Tanaïs. Ik ben psychotherapeut, beeldend therapeut, expert hoogbegaafdheid, traumatherapeut i.o. en huisonderwijzer, maar voorbij die titels ben ik vooral mens met eigen ervaringen die mij vorm geven.

​

Wat mij kleurt is vast de sensitieve nieuwsgierigheid waarmee ik de wereld rondom mij ontmoet. Het fascineert mij om fenomenen, betekenissen en verbanden te onderzoeken. Wat mij drijft om me doorheen de jaren blijvend in diverse domeinen te verdiepen.

​

Mijn basis ligt aanvankelijk niet bij het spreken, maar wel bij creativiteit. Eerst als leerkracht, daarna als therapeut verdiepte ik mij dan ook in beeld. Voorbij techniek en esthetiek werk ik in het medium met analoge processen. Zo zet ik de gelaagdheid waarmee materialen aanspreken en hoe handelingen een individu bewegen in om iets wezenlijk van beleving en behoeften in beeld te brengen en emotioneel te doorwerken. 

​

Geïnspireerd door de psychodynamische context in welke ik als beginnend beeldend therapeut werkte ging ik vervolgens psychoanalyse bijstuderen. Zo maakte ik mij het woord als therapeutisch medium meer eigen. Ik startte in die periode ook een langdurige leeranalyse.

​

In 2017 werd ik mama en ontdekte ik het afgestemd opvoeden. Ik herinner mij de verschuiving naar vertrouwen bij een opvoedingsbenadering die een brug sloeg tussen mijn therapeutische identiteit en mijn prille ouderschap. Een nieuw paradigma met aandacht voor het bevorderen van hechting, democratische principes, en herstel van stress en trauma. 

​

De ideeën waren me niet vreemd. Als therapeut op behandelafdelingen voor volwassenen met persoonlijkheidsmoeilijkheden ervaarde ik de soms diepe sporen die een bemoeilijkte hechting en trauma op een persoonsontwikkeling nalaten, maar ook de kracht van herstellende ervaringen bij een afgestemde begeleiding. Ik ben dankbaar dat ik vandaag ook ouders kan ondersteunen om in afstemming kinderen naar ontplooiing te begeleiden.

​

Zelf bleken wij bij de groep ouders waarbij ‘Brieven aan jonge ouders’, het magazine van de Gezinsbond, steeds te laat aankwam. Toch was het pas in de kleuterschool dat we ons bewust werden van het contrast met leeftijdsgenoten. Op zoek naar meer afstemming met de natuurlijke ontwikkeling van onze dochter startten wij in het voorjaar van 2021 met huisonderwijs.

Bij die overgang heb ik mij verder gespecialiseerd in hoogbegaafdheid. Voorbij een focus op cognitieve noden wil ik de aandacht richten op de totale ontplooiing van het (uitzonderlijk) hoogbegaafde individu en diens gezin. Zo ondersteun ik ouders in hun verwerkingsproces, en in de zoektocht naar afstemming met een kind dat in asynchrone ontwikkeling en behoeften van een normbeeld afwijkt.

​

Omdat mijn eigen leerbehoefte moeilijk te stillen valt verdiep ik mij momenteel in somatic experiencing. Deze vorming in lichaamsgerichte traumatherapie lijkt alweer een ontbrekende puzzelstukje dat een vernieuwd licht schijnt op mijn beschouwing van de mens, en mijn ontplooiing als individu en therapeut.

​

In mijn praktijk ontvang ik zowel ouder en kind, volwassenen als jongeren in hun mens zijn. Samen gaan we in proces met wat leeft. We onderzoeken beleving, emoties en lichamelijke gewaarwording om gaandeweg blokkades te doorwerken en de verbinding te herstellen.

 

Ook bied ik webinars en trajecten aan rond afgestemd opvoeden, huisonderwijs en trauma bij (U)HB kinderen waarbij ik mijn geïntegreerde visie met passie deel.

​

Wees welkom, in wie je bent en met wat er bij jou leeft.

​

 

Opleidingen:

  • Psychoanalytische psychotherapie (UGent)

  • Bachelor Creatieve therapie: Beeldende therapie (PXL Hasselt)

  • Bachelor Secundair Onderwijs: Plastische Opvoeding + Informatica (KdG Antwerpen)

 

Vormingen:

  • Art Works, De integratieve en regulerende werking van beeldende therapie bij trauma vanuit neurowetenschappelijk perspectief (Dr. Ingrid Pénzes, BVCT-ABAT)

  • Somatic Exerpiencing i.o. (Trauma Healing Belgium) (Peter Levine)

  • ​Gevoelige kinderen met een sterke wil (Sandra Kleiplas)

  • Intro Themagecentreerde Interactie (De Onderstroom) (Bea Vercruysse)

  • The Resilience Roadmap (De Onderstroom) (Maggie Kline)

  • Art Therapy and Giftedness (EFAT)

  • Mindset + Positive Discipline (Platform Mindset)

  • Expert Hoogbegaafdheid (Hoogbloeier Gifted Academy)

  • Afgestemd opvoeden (De Onderstroom) (Jürgen Peeterrs / Aware Parenting, Aletha Solter)

  • Verbindende communicatie (Huis voor Verbinding Blabla) (NVC,, Marshall Rosenberg)

  • Healing trauma with guided drawing (Institute for Sensorimotor Art Therapy) (Cornelia Elbrecht)

  • Focussing Level 1 (De Binnentuin) (Eugene Gendlin)

  • Keramiek (HABK)

​​​​​​

Werkervaring:

  • Zelfstandige psychotherapeutische praktijk voor woord & beeld (Sinds 2012)

  • Partner van het Hoogbloeier Expertisenetwerk Hoogbegaafdheid (Hoogbloeier)

  • Belevingsateliers + Outdoor Learning (De Toverwijzer, Methodeschool Tienen)

  • Psychodynamische behandeleenheid voor volwassenen met persoonlijkheidsmoeilijkheden, Residentieel & Ambulant (UPC KULeuven + PC Gent-Sleidinge + Sint-Annendael Diest)

  • Founding boardmember European Federation of Art Therapy (EFAT)

  • Voorzitter Beeldende therapie (BVCT-ABAT)

  • Beeldende groepstherapie voor volwassenen geraakt door kanker (BOfort +
    Red Pencil Europe)

  • Gastdocent en scriptiebegeleider beeldende therapie (PXL Hasselt)

  • Leerkracht Plastische Opvoeding & Decoratie (KSLeuven)

​​​

Verenigingen:

  • Geregistreerd lid van de Belgische beroepsVereniging voor Creatieve Therapie (BVCT-ABAT VZW)

  • Full Individual Member of the European Federation for Art Therapy (FI180005, EFAT IVZW)

  • Lid van het Netwerk Afgestemd Opvoeden (Netwerk Afgestemd Opvoeden)

bottom of page