20200703_114802.jpg
IMG_20190711_113226821_edited.jpg

mijn kleur 

wat mij kleur geeft, wat mij eigen maakt

Tanaïs Verbist

Ik kan je vertellen dat ik psychotherapeut en beeldend therapeut ben, expert in hoog-begaafdheid, dat ik voormalig leerkracht ben, of een tijdlang actief was in het bestuur van beroepsverenigingen. Ik kan je ook vertellen dat ik mama, zus, dochter of vrouw ben.

 

Maar wat mij het meest kleurt is vast de nieuwsgierigheid waarmee ik de wereld rondom mij ontmoet, én de speelsheid die daarmee gepaard gaat. Als kind kon ik al lange tijd staan kijken naar iets wat mijn aandacht trok. In gedachten verzonken over indrukken en bedenkingen. Opgaand in verwondering.

 

Zelden kon ik aan de verleiding weerstaan dingen verder te gaan onderzoeken. Ik wilde graag begrijpen hoe iets in elkaar zat. Wat ik ermee kon. Niet enkel in gedachten. Ik stak ook daarbij ook graag de handen uit de mouwen. Het volgen van handleidingen was zo niet echt aan mij besteed. Experimenterend ontdekte ik mogelijkheden. Het is in het hanteren, uitproberen, slagen en misschien vooral het mislukken, dat ik een rijkdom aan informatie verwerkte. En ontelbare zinvolle ervaringen opdeed.

Ook waar ik voor een vraagstuk stond dat minder tastbaar was, ging ik op onderzoek. Een dynamiek die mij in de war bracht. Een aangrijpende gebeurtenis. Ik droomde weg over hoe mensen in elkaar zaten, of doordacht hoe een situatie zich ontwikkeld had.

Wanneer iets mij diep raakte, kwam ik tot expressie. Ik greep spontaan naar woord, muziek en beeld om indrukken te verwerken. Door iets van mijn beleving naar buiten te brengen probeerde ik uitdaging te vatten, en wat onmogelijk leek te doorwerken.

Als buitenkind trok ik ook geregeld de natuur in om tot mezelf te komen. In bewondering voor wat ik gewaar werd kon ik aarden. Weg van de gejaagdheid vond ik stilte en inspiratie. Ik vond er ruimte om te zijn met alles wat was.

Mijn schoolparcours was best hobbelig. Lange tijd was ik verward over de verhouding tussen cognitief en intuïtief functioneren. Ik merkte dat ik heel wat in mij had, maar kreeg geen duidelijkheid over die mogelijkheden. Wat steeds wel heel voelbaar was; dat het niet norm-aal liep. Ook mijn verdere scholing behoefde een om-weg. Zo bewandelde ik tal van interessante zijsporen om iets individueels te realiseren. Onderweg was dat een worsteling. Nu koester ik dankbaarheid voor mijn particuliere pad en de retroactief logica die zich erlangs ontvouwde. En met verwondering aanschouw ik hoe het ouderschap daar nog een nieuwe dimensie aan weet toe te voegen.

Bij atelier ROGGBIV zet ik in op verbanden tussen verschillende domeinen waar ik mij onderweg in verdiepte; onderwijs, beeldende kunst, natuur, psychoanalyse, afgestemd opvoeden, hoogbegaafdheid. Ik ben namelijk van het sensitieve en creatieve type. Niet alleen in kunstzinnige context, ook in associatief denken. Iets dat ik vandaag als mens en therapeut weet te omarmen.

De onderzoekende onderstroom; het blijft een drijvende kracht in mijn leven. In al wat ik onderneem koester ik verwondering voor de wijze waarop dingen verbonden zijn, waarop ze vorm en betekenis krijgen. Het proces dat daartoe leidt zowel als de creativiteit die erin schuil gaat, fascineren mij. 

In mijn atelier wil ik ruimte scheppen om anderen te ondersteunen bij het proces dat zij gaan, naar een leven van afstemming en creativiteit. Ik bied therapie, ateliers en trajecten voor alle leeftijden. Als huisonderwijs-mama organiseer ik ook activiteiten om kinderen die thuis onderwijs krijgen creatief samen breng.

 

Wees welkom!

Tanaïs

Opleiding:

  • Mindset + Positive Discipline (Platform Mindset)

  • Expertopleiding hoogbegaafdheid (Hoogbloeier Gifted Academy)

  • Hoogbegaafd Gezin(d) (Prins Jonathan)

  • Verbindende communicatie (Huis voor Verbinding Blabla)

  • Healing trauma with guided drawing (Institute for Sensorimotor Art Therapy)

  • Ouders begeleiden naar afgestemd opvoeden (Jürgen Peeters)

  • Stiltetechniek / Transcendente meditatie (Nina Van Herwegen)

  • Psychoanalytische psychotherapie (UGent)

  • Natuurlijk tuinieren / Permacultuur (Yggdrasil)

  • Keramiek (HABK)

  • Bachelor Creatieve therapie: Beeldende therapie (PXL Hasselt)

  • Bachelor Secundair Onderwijs: Plastische Opvoeding + Informatica (KdG Antwerpen)

 

Werkervaring:

  • Zelfstandige praktijk voor psychotherapie en beeldend therapie (Sinds 2012)

  • Ateliers voor kinderen, jongeren en volwassenen (in eigen praktijk)

  • Belevingsateliers + Outdoor Learning (De Toverwijzer, Methodeschool Tienen)

  • Psychodynamische behandeling van volwassenen met persoonlijkheidsmoeilijkheden (UPC KULeuven + PCGS + Sint-Annendael Diest)

  • Founding boardmember European Federation of Art Therapy (EFAT)

  • Voorzitter Beeldende therapie (BVCT-ABAT)

  • Beeldende groepstherapie voor volwassenen geraakt door kanker (BOfort +
    Red Pencil Europe)

  • Gastdocent en externe scriptiebegeleider beeldende therapie (PXL Hasselt)

  • Leerkracht Plastische Opvoeding + Decoratie (KSLeuven)

Vereniging:

  • Geregistreerd lid van de Belgische Vereniging voor Creatieve Therapie (BVCT-ABAT VZW)

  • Full Individual Member of the European Federation for Art Therapy (FI180005, EFAT IVZW)

  • Lid van het Netwerk Afgestemd Opvoeden (Netwerk AO)

  • Partner van het Hoogbloeier Expertisenetwerk (Hoogbloeier)

Logo-zwartwit-strak.jpg
53739929_303713763621505_1695691000137121792_n.png
   logo met teskt jpg RGB-02.jpg
hoogbloeier_partnerlogo.png